donderdag 29 augustus 2024

Subsidieregelingen voor laadinfrastructuur: SPULA en SPRILA

 Investeren in onzekere tijden: een uitdaging voor ondernemers 

Bedrijven zijn volop aan het verduurzamen. De overgang naar elektrisch vervoer is hier een belangrijk onderdeel van. Meer elektrisch vervoer, betekent ook meer behoefte aan oplaadcapaciteit. Er zijn verschillende subsidies beschikbaar om deze transitie te ondersteunen. In dit blog vertellen we je meer over twee van deze regelingen, de SPULA en SPRILA, die specifiek gericht zijn op het stimuleren van de laadinfrastructuur. 

SPULA: publiek toegankelijke laadinfrastructuur

De Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer, kortweg SPULA, is opgezet om de aanleg van publiek toegankelijke laadlocaties voor zware elektrische voertuigen te versnellen. Deze regeling heeft een budget van 15 miljoen euro en loopt van 1 oktober tot 31 december. Het doel is om bedrijven te ondersteunen bij de aanleg of uitbreiding van laadinfrastructuur voor voertuigen uit de categorie M3, N2 of N3 (lijnbussen en touringcars, bedrijfsauto’s zwaarder dan 3500 kilogram en vrachtauto’s).

Er zijn een aantal voorwaarden aan de subsidie verbonden. De locatie moet bijvoorbeeld altijd publiek toegankelijk zijn en een netaansluiting van minimaal 600 kilovoltampère (kVA) hebben. Er moet minimaal 1400 kilowatt aan laadstations van 200 kilowatt of meer per stuk zijn. Of minimaal twee laadstations met een vermogen van 350 kilowatt of meer. Bovendien mag voor de laadstations alleen hernieuwbare energie worden gebruikt.

De hoogte van de subsidie varieert van €19.000-43.000 per laadstation, afhankelijk van het vermogen van de laadstations. Daarnaast is deze subsidie ook voor energieopslag bedoeld. Voor stationaire batterijen geldt een bedrag van €80 per kWh opslag.

SPRILA: laadinfrastructuur op privéterrein

 De tweede regeling is de SPRILA: Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven. Deze biedt ondersteuning aan ondernemers die laadinfrastructuur op eigen of gehuurd terrein willen aanleggen. SPRILA bestaat uit twee delen: één regeling voor advies en één voor aanschaf. Beide delen starten op 24 september en eindigen op 31 december en hebben een totaalbudget van bijna 37 miljoen euro. 

SPRILA Advies vergoedt tot 50% van de kosten voor een externe adviseur, met een maximum van €3500. SPRILA Aanschaf biedt subsidie voor de aanschaf van stationaire batterijen en de aanleg van laadinfrastructuur voor AC- en DC laadstations. Anders dan bij de SPULA hoeven deze niet publiek toegankelijk te zijn. De subsidie bedraagt maximaal €350.000 per aanvraag. Op de website van het RVO kun je met een rekentool de hoogte van de subsidie berekenen. 

Als je SPRILA Aanschaf aanvraagt, kun je ook in aanmerking komen voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Let op: deze moet je zelf aanvragen, omdat het niet automatisch via SPRILA wordt doorgegeven.

Realiseer je vergroeningstraject met lease

Ben jij als ondernemer klaar om te verduurzamen en ben je benieuwd naar de leasemogelijkheden voor laadinfrastructuur? Of het nu gaat om laadstations, accuopslag of zonnepanelen, er zijn ruime mogelijkheden om via lease het volledige vergroeningstraject te realiseren. Zo kun je optimaal gebruikmaken van de beschikbare subsidieregelingen, zonder grote investeringen in een keer te hoeven doen. Wij adviseren je graag over de mogelijkheden en verzorgen de leaseoplossing die het beste aansluit bij jouw onderneming.
© 2024 Mentoor B.V.  |  Privacy  |  Ontwerp door Ovii Ontwerp  |  Realisatie door Fit2Page